Hjem | Hårtab | Kvinders hårtab

Kvinders hårtab

Hårtab hos kvinder forekommer ikke så ofte som hos mænd og årsagerne er ofte væsentligt anderledes, hvilket betyder, at en hårtransplantation ikke er den rette løsning for kvinder. På siden nedenfor gennemgår vi alle de hyppigste årsager til kvinders hårtab.

Androgyne hormoner kan føre til alvorlig ubalance

Visse hormoner kan føre til hårtab hos kvinder. De fleste af disse er androgyne hormoner, som mænd har højere niveau af. Når en kvinde har for høje niveauer af androgyne hormoner som testosteron, kan det føre til hårtab.
Den hormonelle ubalance kan forstyrre hårets naturlige cyklus af vækst og hvile, hvilket kan få hårsække til at krympe og til sidst dø helt. Dette kaldes androgyn alopesi. De androgyne hormoner kan også forårsage loddenhed eller unormale hårvækstmønstre hos kvinder.

Der er mange årsager

Hårtab hos mænd og kvinder har mange forskellige årsager. For kvinder gælder fx medicinske forhold, allergier, p-piller, fødsler, lupus, mangel på vitamin B, kemiske hårbehandlinger, spiseforstyrrelser, proteinmangel, anæmi, visse medikamenter, kirurgiske indgreb, følelsesmæssige traumer, stress og mineralmangel. Alt dette kan føre til kvinders hårtab.

Nogle kvinder, særlig dem med blodtype A, optager ikke tilstrækkeligt med B-vitaminer fra den mad, de spiser. De får heller ikke nok biotin og andre B-vitaminer, som er nødvendige for at opretholde en sund hårvækst. For disse kvinder er kosttilskud med B-vitamin vigtigt, hvis de ønsker at beholde håret, hvor det hører hjemme. Østrogen, derimod, får håret til at blive mere fyldigt og mere glansfuldt. Det er årsagen til, at håret under menstruationspausen og kort før bliver tørt og sprødt for til sidst at blive tyndet ud.

Tungmetaller forværrer problemet

Rygning kan også bidrage til hårtab hos kvinder, da rygning får niveauet af kadmium til at stige. Kadmium er et metal, som kan forårsage udtynding af håret.

Bly og kviksølv er to andre tungmetaller, som har samme effekt på håret. Hvis en kvinde arbejder med metaller, eller bor i nærheden af en mine, hvor metallerne findes, kan det være årsagen til problemet. Minestøvet driver gennem luften, og når det lagres i kvindens hårsække, fører dette til, at hårets vækstcyklus afsluttes.

Hårtab hos ældre kvinder

Der er mange faktorer, som kan føre til hårtab blandt ældre kvinder, herunder vitaminmangel og hormonelle forandringer.

Hormonelle årsager

En alvorlig hormonel forandring som følge af graviditet kan få håret til at gå ind i en hvilefase. Det kan bremse hårvæksten, få håret til at falde af og give oplevelsen af tyndere hår.

Kost

Efter mange år på slankekur eller med underernæring kan kvinder opleve hårtab som følge af vitaminmangel.

Kemisk påvirkning

Farvning og kemisk behandling af håret kan føre til, at hårsækkene svækkes. Dette kan føre til hårtab.

Hårtørrere og glattejern

Hårtørrere og glattejern kan påføre håret store skader. Varmen fra glattejern svækker hårets naturlige styrke, og overdreven frisering med børste kan svække hårsækkene. Varmen fra hårtørrer skader håret, så det anbefales at lade håret tørre naturligt.

Aldersbetinget hårtab

Aldersbetinget hårtab (alopecia diffusa) oplever de fleste som diffust hårtab. Det kommer i ryk, forsvinder og kommer igen. I nogle perioder er aldersbetinget hårtab større end i andre. I nogle familier er det normalt, at håret er temmelig tyndt allerede i tyveårsalderen. I andre familier er det normalt med helt tæt hår i halvfemsårsalderen.

Sygdomsbestemte årsager

Der findes mange sygdomsbestemte årsager til hårtab, som kan udelukkes eller bekræftes ved undersøgelse. Blandt patienter, som opsøger hudlæge i forbindelse med udtynding af håret, finder man sygdomsårsag i to til fem procent af tilfældene.

Årsagen til diffust hårtab kan være infektioner eller høj feber, og håret vil som regel komme tilbage i løbet af et halvt år.

Efter fødsler oplever nogle kvinder udtynding i håret. Denne form for hårtab går som regel over efter trekvart år, hvor den oprindelige hårmængde vil være genskabt. Mange kvinder vil tillige opleve, at deres hår bliver kraftigere i den sidste tredjedel af graviditeten, mens det altså udtyndes efter fødslen.

Hårtab kan også forekomme som følge af sygdomme i hovedbunden. Enten ved kroniske hudsygdomme eller infektionssygdomme (fx svamp). Flere andre sygdomme kan forårsage stærkt hårtab. Fx sygdomme i skjoldbruskkirtlen (thyreoidea), lav blodprocent, reumatologiske sygdomme, samt ved meget alvorlige sygdomme som cancer eller efter behandling med meget kraftige medikamenter, fx cellegift.

GRATIS KONSULTATION

RING TIL OS

• Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Se også