Hjem | Hårtab | Årsagen til hårtab

Årsagen til hårtab

For mange er håret en helt essentiel del af identiteten. At have sundt og pænt hår kan være en kilde til større selvsikkerhed, og med en flot frisure kan man let udtrykke sin personlighed og unikke stil. Hvis man oplever et pludseligt hårtab, kan det derfor være en ubehagelig oplevelse.

Der kan være mange årsager til hårtab og det er desuden muligt både at opleve et midlertidigt-og permanent tab af håret. Den hyppigste form for naturligt hårtab ses hos mænd og kaldes androgyne alopesi, som er forbundet med det mandlige kønshormon og arv.

Der findes dog flere faktorer der kan have indflydelse på væksten af håret, og både mænd og kvinder kan opleve varierende årsager til hårtab gennem livet.

Uanset hvorfor du taber håret, findes der i dag metoder til at stoppe hårtabet eller få det mistede hår tilbage. Afhængigt af dit hårtab kan du se flotte, midlertidige resultater med visse lægemidler, eller permanent få håret tilbage med en hårtransplantation.

Nedenfor har vi samlet de hyppigste årsager til hårtab.

Hvad skyldes hårtab?

Hårtab hos mænd og kvinder kan tage mange former. Nogle oplever et pletvist hårtab, andre vil miste håret helt-eller delvist og stå tilbage med tyndt hår, høje tindinger eller risikere at ende med så lidt hår på hovedet, at man vælger at barbere sig helt skaldet.

Hvilken type hårtab der opleves, afhænger helt og aldeles af årsagen bag:

Arveligt hårtab:

I mange tilfælde har hårtabet at gøre med de arveanlæg, vi har fra vores forældre. Denne type af arveligt hårtab af en af de hyppigste årsager til, hvorfor særligt mænd taber håret.

Disse tilfælde af hårtab er irreversible, hvilket vil sige, at hårtabsprocessen ikke kan vendes. Derimod kan faktorer som mangel på vitaminer, lys, søvn eller følelsesmæssig stress fremskynde hårtabet.

Hormonelle årsager til hårtab:

Hårtab forårsaget af en hormonel ubalance-eller ændring kan ramme både mænd og kvinder.

Testosteron, østrogen og progesteron er eksempler på hormoner, der spiller en vigtig rolle i regulering af kropsfunktioner som hårvæksten.

Hvis kroppen har et for højt-eller utilstrækkeligt niveau af nogle af disse hormoner, kan det forstyrre den normale vækstcyklus for hårsækkene, som i sidste ende kan medføre hårtab i form af udtynding eller eventuel skaldethed.
Skjoldbruskkirtlen, æggestokkene, hypofysen eller binyrerne er alle eksempler på organer, der er essentielle for produktion-og regulering af hormoner. Hvis der opstår fejl eller ændringer på disse, kan det derfor give en ubalance i hormonproduktionen.

Mange årsager til hårtab der indebærer hormoner kan være midlertidige, som for eksempel ved overgangsalder, graviditet, abort, stress eller brug af prævention som p piller.

Ernæringsmæssige årsager til hårtab:

Ligesom alle andre dele af kroppen har hårsækkene brug for en vis mængde vitaminer og mineraler for at fungere korrekt. Når man ikke får nok af de rigtige næringsstoffer, for eksempel grundet en streng diæt, kan det føre til hårtab eller udtynding af håret. Derfor er en sund kost afgørende for en sund hårvækst.

Underernæring, vitaminmangel, anæmi (blodmangel), problemer med optagelse af næring, samt spiseforstyrrelse som anoreksi kan derfor være direkte årsager til hårtab.

Selv om hårtab grundet kostproblemer normalt er midlertidigt, kan det stadig give anledning til bekymring. Hvis du oplever usædvanligt hårtab, er det vigtigt at tale med en læge eller ernæringsekspert for at sikre, at du får de næringsstoffer, du har brug for.

Det giver både en sund krop, og herigennem sundt hår.

Hårtab fra kemiske og farmakologiske produkter:

Nogle gange i løbet af livet er det nødvendigt med medicinsk behandling for at komme fysiske eller psykiske lidelser til livs. Der er bivirkninger ved alle medicinske præparater, og ved nogle kemiske og farmakologiske produkter kan hårtab være en bivirkning i større eller mindre grad.

Brugen af visse kemikalier, som i kemoterapi og kræftbehandling, er en kendt årsag til hårtab. Betablokkere (β-blokkere) mod hjertesygdomme eller injektioner mod hjertesvigt kan også forårsage, at man taber hår.

Desuden kan enkelte antidepressive præparater forårsage udtynding af håret eller decideret hårtab. Dette er ofte en midlertidig bivirkning af medicinen, som ikke leder til permanent tab af håret.

Hvis du er bekymret for dit hår eller er i tvivl om hvorvidt visse kemikalier eller præparater kan være en årsag til hårtab, kan du tale med din læge om de mulige bivirkninger.

Psykologiske årsager til hårtab:

I nogle tilfælde kan hårtab hos mænd og kvinder være et resultat af psykologiske faktorer. Hvis du oplever angst, dramatiske oplevelser eller ubehagelige, emotionelle tilstande, kan det forstyrre hårsækkene i deres normale funktion, hvilket kan føre til hårtab.

Pludseligt hårtab fra stress:

En typisk psykologisk lidelse der også kan have en negativ indflydelse på hårvæksten, er stress.

Særligt når en person oplever akut fysisk eller psykisk stress som ved f.eks. voldsom feber, blødninger eller som følge af fødsler, gennemgår kroppen en række ændringer i et forsøg på at klare situationen.

En af disse ændringer er frigivelsen af hormoner som kortisol. Kortisol kan forstyrre hårets livscyklus, hvilket i mange tilfælde resulterer i hårtab. Herudover kan stress føre til dårlig sundhed i hårbunden, som kan bevirke, at håret falder af.

For at undgå, at stress skal være en årsag til hårtab, kan du enten prøve at reducere dit stress niveau med afslapningsteknikker, eller opsøge din læge ved svære tilfælde.

Sådan kan du behandle dit hårtab

Selvom det kan være frustrerende at tabe håret helt eller delvist på hovedet, findes der i dag metoder, hvorpå man kan komme sit hårtab til livs.

Når du har fundet ud af årsagen til hårtabet, kan det være lettere at finde den mest effektive behandling af hårtab.

Midlertidige årsager til hårtab:

Hvis du taber håret på grund af midlertidige grunde som for eksempel ved en hormonel ubalance, kan en hårtab behandling med lægemidler være en løsning. Behandling af hårtab med egnede midler som Minoxidil eller Finasterid kan skabe fine resultater afhængigt af, hvor fremskredent dit hårtab er.

Det er dog værd at nævne, at disse midler kun kan stimulere hårvæksten, så længe du benytter dig af dem. De er derfor mindre hensigtsmæssige ved mere permanente årsager til hårtab, og de kan samtidigt ikke bruges til at få nyt hår på hovedet.

Irreversible årsager til hårtab

Permanente og sværere tilfælde af hårtab ses ofte i form af høje tindinger eller begyndende måne, særligt hos mænd, i forbindelse med arveligt hårtab eller aldring. I disse tilfælde hvor årsager til hårtab er irreversible, er en hårtransplantation en ideel løsning til at få håret tilbage igen.

Få håret tilbage med en hårtransplantation

Det er tæt på umuligt at undgå hårtab i løbet af livet som mand. Med en hårtransplantation er det dog muligt at få det mistede hår tilbage.

Hos Poseidon Klinikken benytter vi os af den populære FUE teknik for at give et smukt, fyldigt hår tilbage.

En af de største fordele ved FUE-hårtransplantation er, at det er en meget skånsom behandling mod hårtab. Det skyldes, at der kun transplanteres én hårsæk ad gangen ved hjælp af specialfremstillede værktøjer. Dette giver mindre traumer på hovedbunden, og risikoen for infektion er ligeledes mindre.

En anden fordel ved FUE-hårtransplantation er, at den ikke efterlader synlige ar. Det skyldes, at de enkelte hårsække fra donorområdet, som regel i nakken eller på siden af hovedet, høstes med microkirurgi. Det medfører, at arene er meget små og næsten usynlige.

Endeligt giver FUE-hårtransplantation resultater, der ser helt naturlige ud. Da de transplanterede hårsække kommer fra eget hår, ser de helt naturlige ud i både farve og tekstur, når ens hår begynder at vokse igen.

Kom hårtabet til livs med Poseidon

Ønsker du at forbedre hårvæksten og tage ejerskab over dit hår igen? Uanset hvilke årsager til hårtab, du oplever, kan en hårtransplantation skabe utrolige resultater.

Vi tilbyder altid en gratis konsultation med vores dygtige læge, der vil kigge på dit hårtab, og på baggrund af dette- og forholdene i donorområdet vurdere omfanget og mulighederne for en hårtransplantation.

Vi gennemgår dit hårtab sammen, så du kan være sikker på at få anbefalet det forløb, der giver de optimale resultater og flotteste hår.

Poseidon Klinikken er beliggende i København, hvor du vil opleve et professionelt niveau i verdensklasse. Vi tilbyder vores patienter behandling af højeste kvalitet med en af verdens førende eksperter inden for FUE hårtransplantation.

Hvis du er klar til at vinde kampen mod hårtab, så kontakt os i dag for at aftale en tid til en gratis og uforpligtende konsultation. Vi glæder os til at hjælpe dig med at komme dine årsager til hårtab til livs og give dig dit eget hår tilbage.

GRATIS KONSULTATION

RING TIL OS

• Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Se også