Hjem | Hårtab | Årsagen til hårtab

Årsagen til hårtab

Den hyppigste form for mandlig hårtab kaldes androgenetisk alopeci. Androgenetisk maskulin og alopci betyder hårtab. Det er ikke 100 procent medicinsk eller biokemisk forklaret, hvordan hårtabet forløber, men videnskaben er sikker på, at det har mandlige kønshormoner og arv at gøre. Der er mange grunde til, hvorfor man mister håret, og nedenfor har vi nævnt de 5 væsentligste årsager.

Genetiske årsager:

I mange tilfælde har hårtabet at gøre med de arveanlæg, vi har fra vores forældre. Disse tilfælde af hårtab er irreversible, hvilket vil sige, at hårtabsprocessen ikke kan vendes. Faktorer som mangel på søvn eller følelsesmæssig stress kan fremskynde hårtab.

Hormonelle faktorer:

Høj grad af testosteron, fejl ved skjoldbruskkirtlen, æggestokkene, hypofysen eller binyrerne kan også føre til hårtab.

Ernæringsproblemer:

Underernæring, vitaminmangel, anemi (blodmangel), problemer med optagelse af næring, samt sygdomme som anoreksi kan have direkte indvirkning på hårets udvikling. På samme måde kan mangel på protein eller fedt, hvilket er kendte karakteristika for personer, der følger strenge diæter, føre til samme resultat.

Kemiske og farmakologiske produkter:

Brugen af visse kemikalier, som i kemoterapi og kræftbehandling, kan forårsage hårtab. Er man eksempelvis i behandling med betablokkere (β-blokkere) eller injektioner for hjertesvigt, kan det også forårsage hårtab. Desuden kan enkelte antidepressive præparater give samme effekt.

Psykologiske årsager:

I mange tilfælde kan angst, dramatiske oplevelser eller ubehagelige, emotionelle tilstande udløse hårtab. Det samme gælder ved akut fysisk eller psykisk stress, forårsaget af eksempelvis feber, blødninger eller som følge af fødsler.

GRATIS KONSULTATION

RING TIL OS