Hårtab

Mange danskere oplever hårtab (alopeci). Hårtab kan ramme personer i alle aldre, og det påvirker ofte livskvaliteten hos langt de fleste, da håret har stor betydning for selvværdet. Nogle oplever allerede i en tidlig alder at blive tyndhåret eller skaldet – hårtab rammer derfor ikke nødvendigvis kun folk over 60 år. Det er ikke usædvanligt, at folk under 30 år også kan tabe håret. Årsagen til hårtab kan dog skyldes mange forskellige faktorer og varierer meget fra person til person.

Hvorfor taber mænd håret?

Mænds hårtab kan skyldes mange ting. Den primære årsag til hårtab blandt mænd er såkaldt arveligt hårtab. Når det har med de mandlige kønshormoner og arv at gøre, varierer det dog, hvor på hovedet at hårtabet finder sted og ikke mindst i hvilken udstrækning. Oftest ses hårtab hos mænd i form af en måne og høje tindinger.

Dette kan forklares ved, at hårløget under huden, som er her, hvor håret dannes, er genetisk kodet til at producere hår i et bestemt antal år. Her er det altså det arvelige anlæg hos en selv og ens familie, der bestemmer, hvorvidt man bliver skaldet eller tyndhåret.

Hertil er der ingen mirakelkure. En hårtransplantation er derfor en populær løsning, da det giver et naturligt og permanent resultat.

Hvilke alternativer er der til en hårtransplantation?

Når hårtabet skyldes et højt niveau af det mandlige kønshormon DHT, er der udover hårtransplantationer også mulighed for medicinsk behandling. Disse lægemidler mod hårtab har dog alle det til fælles, at forbedringerne kun varer ved så længe, at man tager medicinen. En hårtransplantation kan derfor i modsætning til den medicinske behandling sikre et permanent og naturligt resultat.

Også kvinder bliver ramt af hårtab

Selvom hårtab oftest ses hos mænd, bliver mange kvinder også ramt. Årsagerne til hårtab hos kvinder varierer ligesom med mænd også meget.

Ofte skyldes det dog høje niveauer af androgyne hormoner som testosteron. Disse kan forstyrre hårenes naturlige cyklus og få hårsækkene til at krympe og helt dø.

Derudover kan hårtabet også skyldes fysiologiske årsager. Disse hænger sammen med kundens fysiske og følelsesmæssige tilstand. Her kan både kost, stress, glattejern og hårtørrere, hormonelle årsager og vitaminmangel være skyld i hårtab. Derudover kan visse sygdomme og nogle former for medicin også bevirke til, at håret falder af.

Kvinder oplever oftest hårtab mere diffust end mænd, hvor den forreste hårgrænse bliver bevaret. Derudover er total skaldethed også lang mere sjældent hos kvinder ens hos mænd.

Uanset hvilken årsag der ligger til grund for dit hårtab, har Poseidon-klinikken flere års erfaring med behandlinger af kvinder og deres hårtab.

Book en uforpligtende konsultation lige her, og lad os hjælpe dig med dit hårtab.

Vil du vide mere om hvordan vi kan hjælpe dig?

Udfyld kontaktfelterne nedenfor så kontakter vi dig snarest.

• Amerikavej 15B, 2. sal
    1756 København V

Åbningstider:

Alle hverdage fra kl. 9.00 – 17.00, aften åbent efter aftale og vi har også behandlinger og konsultationer i weekenderne.

Følg os